POZNAJEMY KRAJE UNII EUROPEJSKIEJ „DZIEŃ IRLANDZKI” - THE IRISH DAY opracowała mgr A. Gajewska
1. WPROWADZENIE Uczeń szkoły ponadgimnazjalnej ma już skrystalizowane zainteresowania, plany dotyczące przyszłości, potrafi sformułować oczekiwania wobec szkoły i nauczycieli. Zadaniem szkoły i nauczycieli jest więc kształtowanie procesu nauczania i wychowania tak, by każdy jego uczestnik miał szansę na osiągnięcie sukcesu. W praktyce oznacza to konieczność wyposażenia ucznia zarówno w wiadomości, jak i umiejętności o charakterze uniwersalnym, które mają wpływ na jego sprawne funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie. Przybliżenie historii, tradycji, kultury i obyczajów, geografii Irlandii – kraju członkowskiego Unii Europejskiej, której korzenie sięgają tradycji celtyckiej, a echa można odnaleźć w kulturach antycznych łączących dorobek całej Europy pozwoli na lepsze poznanie problemów współczesnego świata. Realizacja zaproponowanego przez nas programu pozwoli młodzieży na globalne spojrzenie na współczesną Europę – Europę XXI wieku.
2. ZAŁOŻENIA - KONCEPCJA PEDAGOGICZNA Nadrzędnym celem nauczania zmierzającym do kształtowania w uczniach: zdolności integrowania zdobytej wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, ciekawości i tolerancji, wykorzystywania języka obcego jako narzędzia poznania, kompetencji komunikacyjnej i lingwistycznej, jak również ugruntowania i rozwijania wiadomości i umiejętności jest bezpośredni kontakt z językiem angielskim. Takie poznanie umożliwia teoria kształcenia wielostronnego W. Okonia, w myśl której działalność poznawcza ucznia ma wywołać oczekiwane zmiany w nim samym.
3. UCZESTNICY Uczestnikami imprezy są uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Rykach
4. ADRESACI Adresatami są uczniowie, nauczyciele, rodzice ZSZ nr 2 oraz zaproszeni goście
5. MIEJSCE Świetlica i sala gimnastyczna ZSZ nr 2 w Rykach
6. METODA Osiągnięcie ponadprzedmiotowych celów nauczania, które bazują na kształtowaniu umiejętności i postaw o charakterze uniwersalnym, przydatnych, a niekiedy wręcz warunkujących sprawne funkcjonowanie w realiach europejskiego społeczeństwa, umożliwiają następujące metody: 7 inteligencji, projektu, plakatowa, inscenizacja, drama.
7. CELE IMPREZY - doskonalenie umiejętności lingwistycznych i komunikacyjnych, - wzbogacenie wiadomości z zakresu historii, geografii, kultury, tradycji celtyckiej Irlandii – państwa Wspólnoty Europejskiej, - doskonalenie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic między kulturami: polską i irlandzką oraz ich interpretowania w kontekście historycznym i we współczesności, - kształtowanie postaw otwartości, ciekawości, tolerancji i poszanowania prawa odmienności, - doskonalenie integrowania elementów wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin życia oraz aktywności szkolnej i pozaszkolnej, - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za efekty podejmowanych działań i ich konsekwencje, - kształtowanie postawy gotowości do systematycznej pracy nad językiem jako narzędziem komunikacji w krajach członkowskich Unii Europejskiej, - promowanie wartości jednoczących ludzi żyjących we wspólnym domu - Europie.
8. PRZEBIEG I. etap – zgromadzenie niezbędnych środków i pomocy dydaktycznych do przeprowadzenia imprezy i działań towarzyszących. II. etap - klasowy Uczniowie otrzymują zadania do wykonania indywidualnie lub grupowo wg obszarów: 1. geografia (ukształtowanie terenu, bogactwa, mapa) 2. język (recytacja oraz scenki z wybranych utworów literackich – ogłoszenie konkursów) 3. historia (atrybuty narodowe, hymn, godło, przebieg historii wejścia Irlandii w skład krajów członkowskich Unii Europejskiej) 4. tradycje i świat magii (Celtowie – rytuały, legendy i wierzenia) 5. muzyka narodowa 6. zabytki Irlandii 7. potrawy narodowe 8. Irlandia końca XX w. – święta narodowe, system polityczny 9. Ogłoszenie konkursu plastycznego „Irlandia celem podróży” Prowadzenie pozalekcyjnych konsultacji oraz koła anglistycznego mające solidnie przygotować uczniów do konkursu recytatorskiego oraz etapu szkolnego III. etap – szkolny Przygotowanie gazetek, dekoracji do Dnia irlandzkiego, przeprowadzenie prób
Dzień Irlandzki Przebieg: Sala gimnastyczna: Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie zadania: - prezentacja Irlandii – geografia, historia, zabytki – mini wykład - tradycje i świat magii (Celtowie – rytuały, legendy i wierzenia) - wystawienie przygotowanych sztuk teatralnych Świetlica: - projekcja filmu o Irlandii, - degustacja tradycyjnych potraw i herbaty irlandzkiej, - wystawa prac pod hasłem „Irlandia celem podróży” - przeprowadzenie konkursu recytatorskiego Klasopracownie: - konkurs wiedzy o Irlandii - przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej Sala gimnastyczna: - rozstrzygnięcie konkursów i wręczenie nagród - Irlandia końca XXw. – mini wykład Wszystkim działaniom towarzyszy muzyka irlandzka Społeczność miasta Ryk: - wystawa prac plastycznych „Irlandia celem podróży” w Miejsko-Gminnym Centrum Kultury w Rykach
9. SPODZIEWANE EFEKTY Przygotowanie oraz udział młodzieży w „Dniu Irlandzkim”: - wzbogaci wiadomości z zakresu historii, geografii, kultury i tradycji Irlandii – państwa Wspólnoty Europejskiej, - da możliwość dostrzeżenia podobieństw i różnic między kulturami: polską i irlandzką, - wzbudzi otwartość, ciekawość, tolerancję i poszanowanie prawa do odmienności, - wskaże możliwości integrowania elementów wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin życia oraz aktywności szkolnej i pozaszkolnej, - wzbudzi poczucie odpowiedzialności za efekty podejmowanych działań i ich konsekwencje, - wdroży do kształtowania postawy gotowości do systematycznej pracy nad językiem jako narzędziem komunikacji w krajach członkowskich Unii Europejskiej.
10. MOŻLIWOŚCI KONTYNUACJI Zaprezentowany scenariusz imprezy jest uniwersalny, ponieważ każdy kraj członkowski Unii Europejskiej posiada historię, tradycje i inne elementy tworzące państwo. W kolejnych latach można zaprezentować na przykład Niemcy, czy Wielką Brytanię. Również na taką imprezę można zaprosić młodzież z innych szkół.
|